Áfonya hatása

Az áfonya hatása egészen rendkívüli és ezt az utóbbi időben egyre többen vélik felfedezni. Az áfonya a hangafélék családjába tartozó félcserje. Ide tartozik a fekete áfonya, a vörös áfonya és a tőzegáfonya is. Számos faja létezik, de ezek a legismertebbek. A fekete áfonya főleg Európa északi féltekén őshonos, míg az amerikai tőzegáfonya inkább az amerikai kontinens északi részén fordul elő a természetben. A nemesítéseknek köszönhetően azonban egyre több területen található meg a föld más részein is. Hazánkban jellemzően a Mecsek és Alpok magasabb pontjain, a hűvösebb, csapadékosabb félárnyékos területeken fordul elő szabadon. Azonban már itthon is egyre több kertben látni áfonya bokrokat, köszönhetően a kertészetek egyre nagyobb kínálatának. Mivel a bogyói rendkívül egészségesek, ha nincs lehetőségünk áfonyát termeszteni, érdemes áfonya szezonban beszerezni belőle, mivel jóval kedvezőbb áron juthatunk hozzá. Áfonya nemcsak kertben, de erkélyen dézsában, vagy nagyobb cserépben is nevelhető. Különösen a Joly berry áfonya fajta alkalmas erre. Azonban egyre több helyen lehet szedd magad akcióban áfonyát is találni, így érdemes ezeket is keresni a szezonban. Az áfonya nem egyszerre érik, hanem folyamatosan. Jellemzően július végétől, augusztus elejétől egészen szeptember közepéig érleli ízletes bogyóit.

Áfonya vitamin tartalma

Az áfonya kiváló tápanyag- és ásványi anyag forrás. Jelentős a kalcium, magnézium és kálium tartalma, valamint számos – a szervezet számára hasznos – vitamin és rost is megtalálható benne. Bár a C-vitamin tartalma nem jelentős, B- és A-vitamin forrás is. Viszont antioxidáns és flavonoid tartalma teszi igazán különlegessé ezeket a zamatos bogyókat.

Áfonya hatása

A fekete áfonyában található az ún. neomirtillin nevű növényi inzulin, mely az egyik legfontosabb hatóanyaga. Ez segíti szabályozni ugyanis a vércukorszintet és a cukorbetegség megelőzésénél is fontos szerepet játszik. A flavonoidoknak köszönhetően pedig csökkenti a szívinfarktus kialakulásának a veszélyét is. Az áfonya fogyasztása erősíti a hajszálereket, ezáltal a szem egészségének megőrzésében is szerepet játszik. Érdemes tudni azonban, hogy a szervezetre gyakorolt hatása a rendszeres fogyasztás mellett várható. Ehhez pedig naponta 20-30 dkg áfonya fogyasztása javasolt.

Áfonya felhasználása

Az áfonya legnépszerűbb fogyasztási módja a nyers fogyasztás, de áfonyalekvárt és szörpöt is készítenek belőle. Amerikában a Hálaadási ünnep egyik elmaradhatatlan étele a pulyka mellé kínált áfonyaszósz is. A bogyók le is fagyaszthatók, úgy akár egy évig is eltarthatók.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Fekete_%C3%A1fonya

Vissza a kategória cikkeihez